Squash Világszövetség
A S Q U A S H S Z A B Á L Y A I
(Jóváhagyta: World Squash Federation)
Hatályba lépett: 1999 május 1-én.
Előszó
A jelenlegi szabálymódosítást a játék teljes és általános felülvizsgálata előzte meg. Az előkészítő munka során figyelembe vettük a teljes W.S.F. Szabályügyi és Bírói Tanács értékelését, mely a világszerte fallabdát játszó nemzetek legszélesebb körű ajánlásain alapult. A szabálykönyv végső formájának megfogalmazását egy külön erre kinevezett albizottság végezte el.
Meggyőződésem, hogy ez az eljárás az eddigi négyéves szabálymódosítási eljárások közül a legalaposabb és legkörültekintőbb volt. Őszintén remélem, hogy az 1997-es Fallabda Szabálykönyv egy tiszta, áttekinthető képet nyújt a szabályokról és a modern fallabda játékról.
A Változások c. fejezet összefoglalja a főbb szabálymódosításokat.
David Donelly
Director
W.S.F Rules and Referees Committee
VÁLTOZÁSOK
Az alábbiakban a főbb szabálymódosításokat emeljük ki:
1. Az adogatási szabályokat leegyszerűsítettük. Az adogatáshoz a játékos bármelyik kezével vagy az ütőjével is feldobhatja a labdát és annak megütését, többször megkísérelheti. A középső vonalat a főfalon adogató vonalnak hívjuk.
2. A 7. sz. Szabály új neve Játékmenet (az előző név, a Let, egy definícióvá alakult át). Ez a fejezet tartalmazza azt az esetet, amikor a játékos rosszul lesz vagy képtelen a játék folytatására (lásd G2 sz. Magyarázat). Ebben a fejezetben tárgyaljuk azt az esetet is, amikor a játékos valamit leejt a pálya padlójára. Általában ebben az esetben megáll a játék - kivéve, ha a játékos az ütőjét ejti el - és a játékos elveszti a labdamenete, kivéve, ha összeütközés vagy zavarás okozta az esetet. G4.sz. magyarázat kitér a részletekre.
3. Tovább tisztáztuk azt az esetet, amikor a nem ütésen lévő játékost eltalálja a labda - a régebben megkívánt "mélyütés" bemondást a Jegyzőnek nem kell megtennie. Ha a labda úgy találja el a játékost, hogy az a főfalról érkezik és nem történt zavarás, a játékos elveszti a labdamenetet, kivéve, ha ellenfele azt másodszori kísérletre játszotta meg. 8.3. sz. szabály részletezi a kívánalmakat és M5 sz. Magyarázat kitér minden olyan esetre, amikor a labda a játékosokat eltalálja.
4. Külön fejezetben, a 6.sz. Szabályban tárgyaljuk a sérüléseket. A három fajta sérülés kategória nem változott, csak a harmadikat új névvel "Ellenfél által okozott" sérülésnek illetjük. Az önhibából okozott sérülés esetében 3 percet lehet igénybe venni kezelésre, hacsak erős vérzés nem lép fel (M15.sz. Magyarázat részletezi az esetet). 1 óra idő vehető igénybe az ellenfél okozta súlyosabb sérülések kezelésére, amely különleges esetekben meghosszabbítható. Ez a szabály a vérzéssel járó sérüléseket is taglalja, beleértve a kiújuló vérzést és azokat az eseteket, amikor a Bíró a sérülést nem ítéli ilyennek.
5. Kisebb változás a pályán való viselkedés szabályozásában, hogy fegyelmezetlenség esetén a jövőben kötelező a büntetés.
6. A Jegyző és a Bíró szerepének pontos megfogalmazása a jövőben, a Szabályzatban szerepel, nem pedig a Függelékben.
FÜGGELÉKEK
A Szabályzathoz 11 Függelék tartozik, a főbb változások a következők:
Függ.1.: Ebben a Függelékben 22 Magyarázat van, amelyekre a Szabályzatban utalunk.
Jelentősebb változásokkal a következő helyeken találkozunk:
M2 Magyarázatban, amely sérülésekkel,
M4 Magyarázatban, amely leejtett tárgyakkal,
M5 Magyarázatban, amely a játékos labdával való eltalálásával,
M15 Magyarázatban, amely a játékos önhibájából történt sérülésével és vérzésével,
M16 Magyarázatban, amely edzői utasításokkal és a nézőközönség viselkedésével,
M18 Magyarázatban, amely az egyszemélyes játékvezetéssel,
M19 Magyarázatban, amely a Jegyző bemondásaival foglakozik.
Függ.2.: Egy új Jegyzői bemondás, az "Állj".
Függ.3.: W.S.F. értékeli a kísérleti játékvezetési rendszert, amely kizárólag az 1997-es Szabályzat hatálya alatt alkalmazandó és mint a "2-bíró rendszer" ismert.
Függ.6.: A pálya alaprajza magába foglalja az egyéni és páros játékra alkalmas pálya leírását és méreteit.
Függ.10.: Szemvédő használatára vonatkozó ajánlások és szabványok leírása.
A fallabdában használatos megnevezések definíciói és a szabályok pontos leírása.
1.A fallabda
Két játékos által, a Squash Világszövetség által meghatározott ütőkkel, labdával és teremben játszott sport.
2. Az eredmény
A mérkőzés három nyert szettből áll. (Ezt a szabályt, a versenyt rendező versenybíróság alkalmanként tetszése szerint megváltoztathatja /pl. 2 nyert szettre/).
A szettet 9 pont eléréséig játsszák, amelyet az a játékos nyer, amelyik elsőnek éri el a 9 pontot. Amennyiben a szett állása 8-8, a fogadó kívánsága szerint vagy 9, vagy 10 pont eléréséig folytatódik a játék. A fogadónak a választását "No Set" ("Kilencig") vagy "Set Two" ("Tízig") kijelentéssel kell a jegyzővel, a bíróval és az ellenféllel tisztán és érthetően tudatnia. A játék folytatása előtt a jegyzőnek a játékos választását fennhangon meg kell ismételnie.
3. A pontozás
Csak az adogató nyerhet pontot. Ha az adogató labdamenetet nyer, pontot szerez, ha a fogadó nyer labdamenetet, adogatóvá válik.
4. Az adogatás
Az első adogatás jogát az ütő megpörgetésével kell eldönteni. Ezután az adogató addig adogat, amíg labdamenetet nem veszt, ekkor az ellenfél válik adogatóvá és így folytatódik tovább a játék. A második és a további szettekben az előző szett nyertese kezdi az adogatást.
Minden egyes szett és minden egyes szervacsere alkalmával az adogató szabadon választhatja meg, hogy melyik oldalról kíván adogatni. Az első adogatás után, a labdamenet megnyerése esetén, azonban felváltva köteles szerválni a két oldalról. Amennyiben a labdamenet let-tel végződött, ugyanarról az oldalról köteles adogatni, ahonnan utoljára adogatott.
Megjegyzés a mérkőzésvezetőknek:
Amennyiben a játékos nem a megfelelő oldalról szándékozik adogatni vagy bármelyik játékos bizonytalan, a Jegyző kötelessége a megfelelő oldalra utasítani a játékost. Amennyiben a jegyző hibásan utasít, vagy további vitára kerül sor, a bírónak kell döntenie.
Az adogató kézzel vagy az ütőjével ejtheti vagy dobhatja fel a labdát az adogatáshoz. Ha a játékos nem tesz kísérletet az ejtett vagy feldobott labda megütésére, megismételheti az adogatást.
Az adogatás szabályos, ha az adogató nem veszti el a szervát. Az adogató a következő esetekben veszti el az adogatást:
4.4.1. A feldobott vagy leejtett labda - mielőtt megüt - a falat, a padlót, a mennyezetet vagy bármilyen, a mennyezetről lelógó tárgyat érint. A jegyző megszakítja a játékot: Bekiáltás: "Rossz"
4.4.2. Legalább egyik lábával nem áll teljes mértékben az adogató négyzetben úgy, hogy a cipője egyáltalán nem érintheti a felfestett határvonalakat. A lába bármilyen helyzetben lehet, feltéve, hogy semmilyen körülmények között nem érinti a határvonalakat. - Bekiáltás: "Lábhiba"
4.4.3. Az adogatónak nem sikerül - egy vagy két kísérletre - megütni a labdát. Bekiáltás: "Hiba".
4.4.4. Az adogató nem megfelelő módon üti meg a labdát. Bekiáltás: "Hiba".
4.4.5. Az adogató a játéktéren kívülre üti a labdát. Bekiáltás: "Kinn / Kint".
4.4.6. Az adogatott labda a pálya bármelyik falát éri mielőtt a főfalra pattanna. Bekiáltás: "Rossz".
4.4.7. Az adogatott labda a padlóra vagy főfal adogatóvonal alatti részére pattan. Bekiáltás: "Alul / Lent".
4.4.8. Ha a főfalról visszatérő adogatott labda az adogatóval szembeni, a rövid vonal és a félpálya vonal által bezárt negyeden kívülre esik, vagy ezeket a felfestett vonalakat érinti. Bekiáltás: "Rossz".
4.5. Az adogató nem szerválhat mielőtt a Jegyző be nem fejezi az eredmény bemondását.
Megjegyzés a mérkőzésvezetőknek:
A jegyző nem késlekedhet az eredmény azonnali bemondásával. Amennyiben az adogató megkísérli a labdát játékba hozni mielőtt a jegyző az eredmény bemondását befejezte volna, a Bíró kötelessége a játékot megállítani és a játékost felszólítani, várjon, amíg a jegyző az eredmény bemondását befejezi.
5. A labdamenet
A szabályoknak megfelelő adogatás után addig folytatódik a labdamenet, amíg az egyik játékosnak nem sikerül szabályosan visszaütni a labdát vagy a szabályokban leírt egyéb okok miatt a labda játékon kívül kerül, valamelyik játékos let-et kér vagy a mérkőzésvezetők egyike megszakítja a játékot.
6. Szabályos játék
6.1 A labdát szabályosan játszották meg akkor, ha a labda nem pattan a padlón egynél többször mielőtt az ellenfél megüti olymódon, hogy a labda az alsó vonal felett éri a főfalat - vagy direkt vagy az oldalfal(ak) vagy a hátsó fal érintésével - mielőtt a padlót, a játékos testét vagy ruházatát, az ellenfél ütőjét, testét vagy ruházatát érintené és nem kerül a játéktéren kívülre.
6.2 A labda megjátszása szabálytalannak tekintendő akkor, ha a labda a főfal érintése előtt vagy után a lemezt (tin) érinti, mielőtt a főfalat elérné, a padlót érinti vagy a játékos nem tartja a kezében az ütőt az ütés pillanatában.
7. A labdamenet
Az első adogatás után a játék addig folytatódik, amíg az alábbi feltételek fennállnak:
7.1. A Bíró bármikor felfüggesztheti a mérkőzést, - tetszése szerinti időre, - ha a világítás nem megfelelő vagy egyéb, külső, a játékosoktól független probléma merül fel. Ilyen esetben az addig elért eredmény megmarad.
Ha rendelkezésre áll egy másik pálya, a pillanatnyilag használhatatlan pálya helyett, a játék ezen a pályán folytatódhat, amennyiben mindkét játékos beleegyezik vagy a Bíró így dönt.
Ha a játékot erre a napra felfüggesztik, az eredmény megmarad, hacsak mindkét játékos a mérkőzés újrakezdése mellett nem dönt.
7.2. Kilencven másodperc szünet (pihenőidő) áll a játékosok rendelkezésére a bemelegítés és az első szett között, valamint a további szettek között. A játékosok a pihenőidőben elhagyhatják a játékteret, de a szünet végére kötelesek játékra készen állni.
Ha mindkét játékos jónak látja, a szettek közötti szünet megtartásától eltekinthetnek, azonnal folytathatják a játékot.
7.3. (M1) A játékos, amennyiben a Bíró meggyőződött arról, hogy a játékos ruhája, cipője vagy ütője cserére szorul, elhagyhatja a játékteret, de a cserét a lehető leggyorsabban végre kell hajtania. A cserére adott idő nem haladhatja meg a 90 másodpercet.
7.4. A pihenőidő lejárta előtt 15 másodperccel a Bíró "15 másodperc" kiáltással figyelmezteti a játékosokat, hogy készen álljanak a játék folytatására. A pihenőidő lejártát a Bíró hangos "Idő" jelzi. Ezt a bemondást megfelelő hangerővel kell megtenni.
A játékosok kötelesek hallótávolságon belül lenni a "15 másodperc" és az "Idő" bekiáltás alatt.
Megjegyzés a mérkőzésvezetőknek:
A. Amennyiben az egyik játékos nincs kész a mérkőzés folytatására az "Idő" bekiáltás után, a Bíró a Szabály 17. pontjának megfelelően jár el.
B. Amennyiben egyik játékos sincs kész a mérkőzés folytatására az "Idő" bekiáltás után, a Bíró a Szabály 17. pontját mindkét játékosra alkalmazza.
7.5. (M2) Ha a játékos rosszul lesz vagy képtelen a játék folytatására, választhat: késedelem nélkül folytatja a játékot, feladja a szettet vagy feladja a mérkőzést. Ha a szett feladását választja, a kilencven másodperces pihenő után vagy folytatja, vagy feladja a mérkőzést.
Azonban ha a rosszullét látható vérzéssel jár együtt, a mérkőzés nem folytatható. A játékos elhagyhatja a pályát, de ekkor még nem köteles döntenie a mérkőzés feladásáról. Amennyiben a mérkőzés folytatása mellett dönt, a rosszullétet a Bíró a játékos maga okozta sérülésére vonatkozó szabály alapján ítéli meg, a Szabályzat 16.2. pontját alkalmazva.
7.6. Ha a játékos megsérül, a Bíró a Szabályzat 16. fejezetében foglaltak szerint jár el.
7.7 (M3) A bíró a 17 pont szerinti büntetőeljárást alkalmazhatja az ellen a játékos ellen, aki véleménye szerint húzza az időt.
Időhúzásnak minősül:
7.7.1. Túlzottan lassú előkészület az adogatásra vagy annak fogadására.
7.7.2. A bíróval való hosszas eszmecsere.
7.7.3. Késleltetett visszatérés a pályára, amikor azt a 7.2, 7.3 vagy 15.1 pontban foglaltak szerint hagyta el a játékos.
7.8. (M4) Ha mérkőzés közben valamilyen tárgy - kivéve a játékos ütőjét - esik a játéktérre, a teendő a következő:
7.8.1. Amint a játékvezető észreveszi a tárgyat, azonnal megállítja a játékot.
7.8.2. Ha a játékos veszi észre a tárgyat, megáll és "let"-et kér.
7.8.3. Ha a játékos ejt el valamit, elveszti a labdamenetet (a Szabályzat 7.8.5. pontja áll fenn) Ha tárgy elejtését az ellenféllel való ütközés okozta, akkor a Bíró let-et ítél, kivéve a zavarás miatti let-kérést, amikor a Bíró a Szabályzat 12. pontját alkalmazza.
7.8.4. Ha a leesett tárgy nem játékostól ered, let-et kell adni (a Szabályzat 7.8.5. pontja áll fenn).
7.8.5. Ha a játékos már megjátszott egy nyerő labdát, amikor a tárgy beesik a padlóra, a pontot a játékosnak kell ítélni.
7.9 Ha a játékos elejti az ütőjét, a Bíró nem állítja meg a labdamenetet, a Szabályzat 12., 13.1.1., 13.1.3. vagy 17 pontja alkalmazható.
8. Nyert labdamenet
A játékos megnyeri a labdamenetet, ha
8.1. A 4.4 szabály szerint, amennyiben az illető az adogató
8.2. Amennyiben az ellenfélnek nem sikerül szabályosan visszaütnie a labdát, amikor ő kerül ütésre, kivéve, ha a bíró let-et ítél, vagy az ellenfélnek ítéli a labdamenetet (stroke).
8.3. (M5) Amennyiben a labda az ellenfelet (vagy bármit, amit visel vagy hord), zavarás nélkül érinti, (amennyiben nem ő a fogadó), kivéve a 9. és 10. pontokban foglalt eseteket. Ha zavarás történik, a Szabályzat 1. pontját kell alkalmazni. Minden esetben a Bíró ítélete mérvadó.
8.4. Amennyiben a bíró neki ítéli a labdamenetet.
9. Az ellenfelet érintő labda esetei
Amennyiben a főfal érintése előtt a labda az ellenfelet (vagy bármit, amit visel vagy hord) érinti, a labda rögtön játékon kívülre kerül és:
9.1. A 9.2 esetet kivéve a játékos megnyeri a labdamenet abban az esetben, ha a labda az oldalsó falak érintése nélkül érte volna el a főfalat és az ütés minden egyéb tekintetben szabályos volt.
9.2. (M6) Ha a játékos minden tekintetben szabályos ütése előtt körbefordult, vagy hagyta, hogy a labda őt megkerülje (a labda a játékos teste mellett baloldalon elhaladva a játékos jobboldalán visszatérve került megjátszásra vagy fordítva) a döntés minden esetben csak és kizárólag let lehet.
Megjegyzés a Bíró számára:
Abban az esetben, ha a fent leírt módon kerüli meg a labda a játékost és az illető attól tartva, hogy az útban levő ellenfelet a labdával megütheti és folytatja a labdamenetet, a játékos let-et kérhet.
A bírónak meg kell adnia a let-et ha véleménye szerint a labdával való megütés veszélye valóban fennállt és a játékos különben ütésre kész pozícióban volt.
9.3. Ha a labda elérte, vagy elérhette volna bármelyik falat és az ütés különben szabályos lett volna, let-et kell adni, hacsak a Bíró meglátása szerint egy nyerő ütés hiúsult meg így, amikor is a Bíró a játékosnak ítéli a labdamenetet.
Megjegyzés a Biró számára:
A Szabályzat 9 pontja szerinti stroke nem alkalmazható a következő esetekben: fordulás, labda megkerülés és a labda megütése második szándékkal.
9.4. Ha az ütés különben nem lett volna szabályos, a játékos elveszti a labdamenetet.
10. A labda megütésének többszöri kísérlete
Amennyiben a játékos nem üti meg elsőre a labdát sikeresen, további kísérleteket tehet. Ha a melléütés után a labda az ellenfelet (vagy bármit, amit visel vagy hord) érinti, akkor a bíró ítélete szerint;
10.1. Ha a játékos még vissza tudta volna adni a labdát, let-et kell adni.
10.2. Ha nem tudta volna megjátszani, a játékos elveszti a labdamenetet.
Minden olyan esetben, amikor a labdát a játékos csak másodszori (vagy többszöri) kísérletre tudta visszaadni és a különben szabályos ütése után a labda nem éri el a főfalat mert az ellenfelet (vagy bármit amit visel vagy hord) érinti, minden esetben let-et kell adni. Amennyiben a többször megkísérelt ütése nem érte volna el a főfalat, a játékos elveszti a labdamenetet.
11. Fellebbezések
A játékmenetet elvesztő játékos a jegyző bármelyik, az illető játékmenetre vonatkozó ítéletét megfellebbezheti.
A bíróhoz intézett fellebbezést minden esetben a következő szavakkal kell kezdeni: "Kérem..(Let please)" . A játék áll mindaddig, amíg a bíró ítéletet nem hoz.
Amennyiben a 11. sz. pontnak megfelelően, a jegyző ítélete ellen kért fellebbezésnek a bíró nem ad helyt, a jegyző ítélete érvényes. Amennyiben a bíró nem tud dönteni (pl. nem látta tisztán az eseményt), let-et kell adni. Kivétel ez esetben a 11.2.1. szabály utáni bírói értelmezés, valamint a 11.2.2 szabály utáni bírói értelmezés C és D pontja.
A fellebbezések megadása, illetve a 20.4. szabály alkalmazása az alábbiakban kerül részletezésre.
Megjegyzés a bíró számára:
Bármilyen, nem szóbeli jelzés nem fogható fel fellebbezésnek!
11.1. Adogatásra vonatkozó fellebbezés.
11.1.1. A jegyző "hiba", "lábhiba", "rossz", "lenn / lent", vagy "kinn/kint" bekiáltására az adogató fellebbezhet. Amennyiben a bíró a fellebbezésnek helyt ad, let-et kell adni.
11.1.2. Amennyiben a jegyző nem mondja be a fenti hibákat, a fogadó azonnal, vagy a labdamenet végén (amennyiben megjátszotta, vagy megkísérelte megjátszani a labdát) fellebbezhet. Amennyiben a bíró véleménye szerint az adogatás valóban hibás volt, rögtön köteles megállítani a játékot és a labdamenetet a fogadónak ítéli (stroke).
11.2. Egyéb, nem az adogatásra vonatkozó fellebbezések.
11.2.1. A jegyző "lenn / lent" vagy "kinn / kint" bekiáltására a fogadó fellebbezhet.
Amennyiben a bíró a fellebbezésnek helyt ad, let-et kell adni, kivéve, ha
- a jegyző bekiáltása az adogató nyerő ütését megzavarta, a bírónak a pontot az adogatónak kell ítélnie (stroke),
- a jegyző bekiáltása a fogadó nyerő ütését megzavarta, a bírónak a pontot a fogadónak kell megítélnie (stroke).
Megjegyzés a bírónak:
Amennyiben a bíró - az utóbbi esetre nézve - a jegyző meglátásában bizonytalan, a fogadónak pontot ítél. (stroke).
11.2.2. Ha a jegyző elmulasztja bekiáltani a fenti hibákat miután a játékos megjátszotta a labdát, az ellenfél rögtön, vagy a labdamenet végén fellebbezhet - amennyiben megjátszotta, vagy kísérletet tett a labda visszaadására. Amennyiben a bíró véleménye szerint a játékos labdája valóban hibás volt, azonnal köteles a játékot megállítani és a pontot az ellenfélnek ítélni. (stroke).
Megjegyzés a mérkőzésvezetőknek:
A. Az adogatás fogadása után semmilyen, az adogatás előtti helyzetre vonatkozó fellebbezésnek helye nincs, kivéve a Szabályzat 14.3. pontja szerinti esetet.
B. Amennyiben egy labdameneten belül a labdamenet vesztese többször is fellebbez, a bíró minden egyes fellebbezést külön köteles elbírálni (a labdamenet a Szabályzat 8. pontja szerint több értelmezéssel is megnyerhető).
C. Amennyiben egy adogatásra a jegyző "hiba", "lábhiba", lenn / lent" vagy "kinn / kint"-et kiált be és ugyanaz a labda mélyre vagy kintre kerül vagy nem megfelelő, fellebbezés esetében a bíró a legutóbb történt esemény alapján ítéljen.
D. Amennyiben visszaadott labdát a jegyző "lenn / lent" vagy "kinn / kint"-re ítéli, és az labda ezután "lentre" vagy "kintre" sikerül, fellebbezés esetén a bíró a legutóbb történt esemény alapján ítéljen.
12. Zavarás
12.1. Az ütésre következő játékosnak alapvető joga, hogy a labdát szabadon, az ellenfél bármilyen zavarása nélkül játszhassa meg.
12.2. A játékosnak minden tőle telhető erőfeszítést meg kell tennie a zavarás megelőzésére, azaz
12.2.1. akadálymentes utat kell biztosítani az ellenfélnek a labda direkt megközelítésére;
12.2.2. az ellenfél a labdát megfelelően láthassa;
12.2.3. megfelelő szabad teret adjon az ellenfélnek a labda megütéséhez;
1.2.2.4. megfelelő szabad teret adjon az ellenfélnek, hogy az a labdát a főfal bármelyik részére játszhassa.
12.3. Ha a játékos a Szabályzat 12.2. pont ellen vét, akciója zavarásnak minősül, függetlenül attól, hogy a játékos megtesz minden tőle telhetőt a zavarás elhárítására vagy nem.
Megjegyzés a játékvezetőknek:
A. (M7) A Szabályzat 12.2.1. pont értelmében a játékosnak kötelessége közvetlen hozzáférést biztosítani az ellenfelének amint megjátszotta a labdát, azaz befejezte a ütő kivezetését (ami természetesen nem lehet túl széles)1. Az ellenfél természetesen köteles minden megtenni, hogy a labdát megjátssza.
B. A Szabályzat 12.2.2. pontja - a szabad kilátás biztosítása - csak a falról visszapattanó labdára vonatkozik.
C. (M8) A megfelelő szabad tér biztosítása magába foglalja az ütéshez való előkészületet, az ütés végrehajtását és megfelelő befejezését, azaz az ütő kivezetésének szabad lehetőségét. Túlságosan széles ütőkivezetés okozta zavarásra kért let esetében a Bíró nem adhat stoke-ot.1
A túlságosan széles ütőkivezetés zavarhatja az ellenfelet az ütésre való felkészülésében.
12.4. A zavarással szembesülő játékos választhat, vagy folytatja a labdamenetet vagy megáll és fellebbez a mérkőzésvezetőnek.
12.4.1. (M9) Akár let-et vagy stroke-ot kér a játékos, mindig "Kérem" (Let please)" szavakkal kell fellebbezni.
12.4.2. (M10) Csak az ütésre következő játékosnak van joga fellebbezni. A fellebbezést azonnal - vagy ha a játékos a zavarás miatt nyilvánvalóan abbahagyja a labdamenetet -, minden késedelem nélkül meg kell tenni.
12.5. A Bíró a fellebbezést elbírálva válaszolhat: "nincs let" (no let), "igen, let" (yes let vagy "pont, � játékos javára (stroke to �)". A helyzet elbírálására csak és kizárólag a Bíró jogosult, akinek a véleménye végleges és megfellebezhetetlen.2
12.6. A Bíró nem adhat let-et és a játékos elveszti a labdamenetet a következő esetekben:
12.6.1. Ha nem történt zavarás.
12.6.2. Ugyan zavarás történt, de a játékos nem lett volna képes megjátszani a labdát, vagy nem tett maximális erőfeszítést a labda megjátszására.
12.6.3. Ha a játékos nyilvánvalóan nem törődve a zavarással tovább játszott.
12.6.4. (M11) A játékos maga idézte elő a zavarást, belefutva a labdába.
12.7. A Bíró minden esetben let-t ítél, ha az ellenfél mindent megtett a zavarás elkerülésére és a játékos meg tudta volna játszani a labdát.
12.8. A Bíró a labdamenetet a játékosnak adja a következő esetekben:
12.8.1. Ha zavarás történt, és az ellenfél nem tett maximális erőfeszítést a zavarás elhárítására és a játékos meg tudta volna játszani a labdát.
12.8.2. Ha zavarás történt, az ellenfél minden tőle telhetőt megtett de a játékos egy nyerő labdát tudott volna megjátszani.
12.8.3. Ha a játékos visszatartott egy ütést, amely megjátszva (a főfal irányában) nyilvánvalóan eltalálta volna az ellenfelét vagy amennyiben az oldalfalra irányult, győztes labda lett volna (hacsak fordulás, a labda körbe engedése vagy második szándék nem áll fenn).
12.9. Továbbá, a Bírónak jogában áll, ha szükségesnek ítéli, megállítani a játékot és let-t adni a Szabály 12.7. pontja szerint vagy stroke-ot adni a Szabály 12.8. pontja szerint anélkül, hogy a játékos fellebbezett volna.
12.10. Zavarás estében a Bíró a Szabály 17. pontját, az Általános Viselkedésről alkalmazhatja. A Bíró megállíthatja, ha ugyan a játékosok maguktól abba nem hagyták, a játékot és a megfelelő szankciót alkalmazhatja:
12.10.1. (M12) Ha a játékos indokolatlan fizikai kontaktust idéz elő vagy vica versa.
12.10.2. Ha a játékos túlzott ütőhasználata az ellenfél testi épségét veszélyezteti.3
13. A Let
Az egyéb szabályokban leírtak mellett let-et kell vagy lehet adni az alábbiak szerint. A kérést minden esetben a "Kérem (let please).." szavakkal kell kezdeni.4
13.1 Let adható,
13.1.1. ha a labda bármilyen idegen, a földön heverő tárgyat eltalál,
Megjegyzés a mérkőzésvezetőnek:
A Bírónak kötelessége megbizonyosodni, hogy semmilyen idegen tárgyat nem helyeztek el a padlón vagy a játéktérben.
13.1.2. (G13) ha a játékos tartózkodik a labda megjátszásától, mert különben sérülést okozhat az ellenfélnek,
Megjegyzés a játékvezetőknek:
Ez a pont magában foglalja azt az esetet, amikor a játékos a labdát a hátsó fal felé kívánja megjátszani.
13.1.3. ha, a bíró véleménye szerint valami, a pályán kívüli esemény bármelyik játékos figyelmét elvonja.
13.1.4. ha, a bíró véleménye szerint a pályatéren a feltételek megváltoztak, befolyásolva a labdamenet kimenetelét.
13.2. Let-et kell adni akkor,
13.2.1. Ha a fogadó nem állt készen az adogatás fogadására és azt meg sem kísérelte.
13.2.2. Ha a labda, játék közben tönkremegy.
13.2.3. Ha a bíró a fellebbezésre képtelen döntést hozni.
12.2.4. Ha egy különben szabályosan megjátszott labda vagy beszorul a játéktér valamely részébe és képtelen visszapattanni.
13.3. Amennyiben a játékos a 13.1 (1 -4) pontok alatti feltételek mellett kéri a let-et, let megadásának a feltétele, hogy a játékos olyan pozícióban legyen, hogy a labdát megjátszhassa.
A nem ütésre kerülő játékos esetében (13.1.1, 13.1.3 és 13.1.4 alpontokban) természetesen a let megadásának ez a feltétele nem szükséges.
13.4. Let nem adható a 13.1.2 és 13.2.1 esetekben akkor, ha a játékos megkísérelte a labda megjátszását, de megadható a Szabályzat 13.1.1, 13.1.3, 13.1.4, 13.2.2, 13.2.3 és 13.2.4. alpontok alapján
13.5. A Szabályzat 13. pontja szerinti fellebbezés feltételei:
13.5.1. A let megadásához a játékosnak fellebbeznie kell a 13.1.2, 13.2.1 (csak ütésre kerülő játékos kérheti), valamint a 13.1.3 és a 13.2.1 (csak ütésre kerülő játékos kérheti) és 13.2.3. pontok esetében.
13.5.2. A Szabályzat 13.1.1, 13.1.4, 13.2.2. és 13.2.4 pontok esetében let adható vagy a játékos fellebbezésére vagy a bírói beavatkozásra.
14. A labda
14.1. Bármikor, amikor a labda nincsen játékban, a két játékos közös kérésére, vagy az egyik játékos fellebbezésére (ez esetben a bíró dönthet) a labda kicserélhető.
Megjegyzés a játékvezetőknek:
A játékosok vagy a bíró bármikor megvizsgálhatja a labda állapotát, feltéve, hogy az nincs játékban.
14.2. Ha a labda játék közben tönkremegy, azonnal ki kell cserélni.
Megjegyzés a játékvezetőknek:
A bíró határozza meg a labda állapotát.
14.3. Ha a labda, játék közben tönkremegy, de ez nem lett azonnal nyilvánvaló, let-et kell adni arra a labdamenetre, amelyben a labda tönkrement, amennyiben az adogató a következő adogatás előtt fellebbez, vagy a fogadó az adogatás fogadása nélkül fellebbez.
Megjegyzés a játékvezetőknek:
(G14) Ha a fogadó az adogatás megjátszása előtt fellebbez - anélkül, hogy kísérletet tenne az adogatás fogadására - és a bíró megállapítja, hogy a labda az adogatás alatt ment tönkre, csak a kérdéses labdamenetre ad let-et, ha viszont ez nem állapítható meg, az előző labdamenetet kell újrajátszani, let-el.
14.4. A 14.3 pontban megállapított feltételek a szett utolsó labdamenetére nem vonatkoznak. A fellebbezésnek ez esetben közvetlenül a labdamenet után kell történnie. 5
14.5. Amennyiben a játékos a labdamenetet megszakítva a labda használhatatlansága miatt fellebbez és a bíró a labdát megfelelőnek találja, a játékos a labdamenetet elveszti.
14.6. Szettek között a labdát a játéktéren kell hagyni, hacsak a Bíró másképpen nem rendeli.
15. Bemelegítés
15.1. Közvetlenül a játék megkezdése öt perc áll rendelkezésre, hogy a két játékos együtt, a játékra kijelölt pályán a játékra szánt labdát bemelegítse.
A bemelegítés első 2.5 perce után a bíró hangos "félidő"-t kiált, és biztosítja, hogy a játékosok helyet cseréljenek a pályán, kivéve, ha azok egybehangzóan ezt nem kívánják. A teljes idő leteltével a bíró "idő" kiáltással a bemelegítés végét jelzi.
15.2. Amennyiben a labdát a 14 pontban foglaltak miatt ki kellett cserélni, vagy a mérkőzés hosszabb várakozási idő után folytatódott, a bíró a labda bemelegítésére időt ad.
A játék ezután vagy a bíró utasítására, vagy a játékosok egybehangzó kérésére (amelyik előbb történik) folytatódik.
Megjegyzés a játékvezetőknek:
A bíró kötelessége annak ellenőrzése, hogy a labda bemelegítését mindkét játékos sportszerűen végezze (15.1 és 15.2 pontok szerint). Amennyiben ez nem történik meg, a 17. pontban foglaltak szerint kell eljárni.6
15.3. A kezdeti bemelegítés és az első szett, a szettek között, valamint mialatt az egyik játékos szerelést cserél, a labdát bármelyik játékos melegen tarthatja.
16. Sérülések
16.1. A játékos sérülése esetén a bíró dönti el, vajon:
16.1.1. A sérülést a játékos maga okozta (ha a sérülést nem az ellenfél okozta, kivéve a "C" pontban leirt esetet)
16.1.2. A sérülést az ellenfél véletlen akciója okozta
16.4.3. A sérülést az ellenfél szándékos vagy veszélyes akciója okozta.
Megjegyzés a játékvezetőknek:
A. A Bírónak minden esetben meg kell állapítania, vajon a sérülés valódi-e?
B. Miután megállapította a sérülés tényét, a Bíró tudatja a játékosokkal a sérülés kategóriáját és a vonatkozó jogszabály kívánalmait.
C. A Szabáyt 16.1.2. pontját alkalmazva Az ellenfél "véletlen akciója" kifejezést a bíró ne alkalmazza olyan esetekre, amikor a játékos sérülését az ellenfélhez való túlságosan közeli pozíciója okozta.
16.2. (M15) Ha a játékos a sérülését önmaga okozta (16.1.1. pont), a Bíró 3 percet ad a játékosnak a felépülésre. Ha a sérülés látható, nyilvánvaló vérzéssel jár, a Bíró ezt az időszakot tetszése szerint meghosszabbíthatja. A Bíró "idő" bemondással jelzi a három perc, vagy a meghosszabbított idő végét. Ha a sérült játékos az "idő" bemondásra nem jelentkezik játékra, a Bíró a mérkőzést az ellenfélnek ítéli. Ha a sérült játékosnak több időre van szüksége a felépülésre, a Bíró felszólítja a játék folytatására; vagy felad egy szettet és elfogadja a rendelkezésre álló szabályos pihenőidőt. Ezután vagy folytatja, vagy feladja a mérkőzést.
16.3. Az ellenfél vétlen akciója okozta sérülés esetén (16.1.2. pont) a Bíró egy órát, vagy a versenyszabályok által megadott időt adhatja a felépülésre.
Az idő lejártával a játékosnak folytatnia kell a mérkőzést, ellenkező esetben feladja. A mérkőzést a megszakított szett eredményével folytatják, kivéve, ha elnapolják, mert akkor a mérkőzést - mindkét játékos beleegyezésével - újra kezdik.
16.4. Az ellenfél szándékos vagy veszélyes akciója által okozott sérülés esetén (16.1.3. pont) a Bíró a 17. fejezetben foglaltak szerinti büntetést alkalmazza, kivéve akkor, ha a sérült játékosnak időre van szüksége a felépüléshez - ebben az esetben a Bíró a mérkőzést a sérült játékosnak ítéli.
16.5. A sérülés, betegség vagy rosszullét okától függetlenül, ha a vérző seb nincs bekötve, vér láthatóan folyik a bekötött sebből vagy a játékos bármely testrésze véres, vagy véres kötéssel van bekötve, a mérkőzés nem folytatható.
16.6. A sérült játékosnak jogában áll a megengedett kezelési idő előtt folytatni a játékot, feltéve, ha az ellenfele is készen áll.
16.7. Ha a kezelt vérzés, melyet az ellenfél magatartása okozott, a játék folytatása után kiújul, a Bíró a sérülést a játékos önhibájából keletkezett sérülésként fogja fel, tehát a Szabályzat 16.2. pontja alkalmazandó.
16.8. Ha a kezelt vérzés, melyet a játékos saját hibája okozott, a játék folytatása során kiújul, a Bíró a játékost a mérkőzés feladására kéri - vagy a szett feladására és a szabályos pihenőidő után a játékos vagy folytatja, vagy feladja a mérkőzést.
16.9. Ha a játékos sérülésre hivatkozik és a Bíró megállapítása szerint sérülés nem történt, a Bíró a játékost a mérkőzés folytatására szólítja fel; vagy a szett feladására és a szabályos pihenőidő után a játékos vagy folytatja, vagy feladja a mérkőzést.
17. Sportszerű viselkedés
Ha a Bíró véleménye szerint a játékos viselkedése sértő vagy zavaró az ellenfélre, a játékvezetőkre vagy a közönségre, vagy általában nem sportemberhez, a játék szelleméhez méltó, megfelelő büntetés szabható ki.
(M16) E szabály szerint az alábbi cselekmények minősülnek büntetendőnek: szóbeli vagy mutogatással kifejezett durvaságok, szóbeli vagy fizikai sértések, a Jegyző vagy a Bíró sértegetése, az ütő, labda vagy a pálya rongálása és utasítások, tanácsok adása a játékosnak, kivéve a pihenőidő alatti edzői tanácsokat. A szükségtelen testi érintkezés és a túlzott kiterjedésű ütőhasználat (12.10.pont), a sportszerűtlen bemelegítés (12.5. pont, megjegyzés a Bírónak)7, a késedelmes visszatérés a pihenőidő után (7.4. pont, A és B megjegyzés a Bírónak), a veszélyes játék vagy mozdulat (16.1.3. pont) és az időhúzás (7.6. pont) szintén sportszerűtlen viselkedésnek tekintendő.
(M17) A fenti, valamint a Bíró által szintén szabálytalannak minősített esetekben a Bírónak jogában áll az alábbi büntetéseket kiszabni:
Bírói figyelmeztetés ("Figyelmeztetés sportszerűtlen viselkedésért")
Labdamenet megítélése az ellenfélnek ("Labdamenet sportszerűtlen viselkedésért")
Szett megítélése az ellenfélnek ("Szett sportszerűtlen viselkedésért")
Mérkőzés megítélése az ellenfélnek ("Mérkőzés sportszerűtlen viselkedésért")
Megjegyzés a mérkőzésvezetőknek:
A. Ha a Bíró a figyelmeztetés miatt állítja meg a játékot, let-et kell adni.
B. Ha a Bíró labdamenet odaítélése miatt állítja meg a játékot, a labdamenet eredménye: labdamenet az ellenfélnek. Ha egy labdamenet befejezése után labdamenet odaítélése büntetést szab ki a Bíró, a labdamenet eredménye nem változik, a büntetés a következő labdamenetre vonatkozik, de az adogató ugyanonnan adogat. A szett végén ítélt hasonló büntetés a következő szettre vonatkozik.
C. Ha a Bíró büntetésként szettet ítél, ez a folyamatban lévő szettre vonatkozik, illetve a szett befejezése után hozott ítélet a következő szettre értendő. Ez utóbbi esetben a szettek közötti szabályos pihenőidő nem áll a játékosok rendelkezésére.
A vétkes játékos megtartja a szett folyamán elért pontjait.
A játékot a bíró vezeti, a jegyző segítségével. A bíró és a jegyző egy személy is lehet. A bíró minden ítéletét a játékosok felé kihirdeti, amelyet a jegyző megismétel, mielőtt az eredményt bemondja.
A mérkőzésvezetőknek a következő pozíciót ajánljuk a mérkőzés levezetésére:
A hátsó fal középvonalában, a lehető legközelebbi helyen, a hátsó fal felső határvonala felett, lehetőleg ülve.
Megjegyzés a játékvezetőknek:
A. (M18) A bíró és a jegyző lehetőleg ne azonos személy legyen.
B. A játékosoknak nincs joguk a játékvezetők lecserélését kérni. Egyedül a rendező főbíró jogosult a bíró vagy a jegyző cserélésére akár a találkozó megkezdése előtt vagy után.
19. A jegyző szerepe és kötelességei
19.1. A jegyző bejelenti a játék megkezdését. Az eredmény bejelentését minden esetben az adogatóéval kezdi. A jegyző a következő kifejezéseket használja: "hiba", "lábhiba", "kinn / kint", "lenn / lent", "szervacsere" és "állj" valamint minden alkalommal megismétli a bíró döntését.
19.2. (M19) A jegyző megszólalása mindenkor a labdamenet megszakadását jelenti.
Megjegyzés a játékvezetőknek:
Ha jegyző bizonytalan, nem látta az eseményt tisztán, maradjon csendben.
19.3. A játék megállásakor, amennyiben a jegyző bizonytalan, vagy nem látta az eseményt, ezt jelentse be a játékosoknak és kérje a bíró döntését; ha a bíró is bizonytalan, let-et kell játszatni.
(G20) Megjegyzés a Jegyzőnek:
A jegyző csak a megengedett, szabványos bejelentéseket használhatja, beleértve a labdamenet megszakadásakor használtakat. Lásd a Függelék 1.2 pontját).
20. A bíró szerepe és kötelességei
20.1. A bíró kötelessége a fellebbezések esetén let-et adni vagy megtagadni, valamint stroke-ot (labdamenetet) ítélni; a szabályok által megkívánt esetekben döntéseket hozni, beleértve sérülések és a labdával való megütés eseteit; a jegyző bejelentései ellen kért fellebbezéseknek helyt adni vagy elutasítani; a jegyző elmaradt bejelentéseit kiigazítani. A bíró ítélete végleges, ellene fellebbezni nem lehet.
20.2. A bíró az alábbiakban dönt:
20.2.1. (M22) A játékos fellebbezése esetén.
20.2.2. A megfelelő szabályok helyes alkalmazásában.
20.2.3. A bíró nem avatkozik bele a jegyző által bejelentett eredménybe, kivéve azt az esetet, ha véleménye szerint a jegyző helytelen eredményt jelentett be, amikor is felkéri a jegyzőt a helyesbítésre.
Megjegyzés a játékvezetőknek:
Mind a jegyző, mind a bíró kötelessége az eredmény vezetése.
20.4. A bíró nem avatkozik bele a jegyző bejelentéseibe, kivéve, ha véleménye szerint a jegyző hibát követett el a játék megállításával vagy elmulasztotta a játékot megállítani, ez esetekben a bíró kötelessége azonnal beavatkozni, és a hibát korrigálni.
20.5. A bíró kötelessége a találkozó folyamán a szabályok szerinti időmérés.
20.6. A bíró kötelessége a pálya játékra való alkalmasságának biztosítása, illetve elbírálása.
20.7. A bíró a találkozót a játékosnak ítélheti amennyiben annak ellenfele 10 perccel a bejelentett játékidő után - játékra készen - nincs a pályán.
FÜGGELÉKEK
1. sz. FÜGGELÉK
Hivatalos szabálymagyarázat játékosoknak és játékvezetőknek
Bevezetés
A fallabda szabályok mindent átfogó, általános célja az, hogy a találkozókon sportszerűen elért eredmények szülessenek. Ennek szellemében a Bíró a szabályokat következetesen alkalmazza mindkét játékosra a találkozó elejétől a végéig. Az alábbi Hivatalos Szabálymagyarázatot a Fallabda Világszövetség Szabály és Bíráskodási Bizottsága megvitatta és azt a szabályzattal együtt, használatra jóváhagyta.
M1 Sporteszköz, szerelés cserélése
Annak érdekében, hogy a játékos ne juthasson sportszerűtlen pihenőidőhöz, amikor sporteszközének cseréjét játékidő alatt kéri, a Bírónak meg kell győződnie arról, hogy a szóban forgó eszköz valóban használhatatlanná vált.
Az ütő vagy cipő puszta kicserélésének kívánsága nem elegendő, ok időt adni, annak cseréjére. Bár 90 másodperc áll rendelkezésre, a sporteszköz kicserélésére, a játékos kötelessége a cserét a lehető legrövidebb időn belül végrehajtani.
Ha a játékos elveszti kontaktlencséjét vagy szemüvegét eltöri, a cserére biztosított idő letelte után a játékot folytatnia kell vagy a 17 pontban foglaltak lépnek életbe.
Ha a játékos képtelen a játékot folytatni, mert nem áll rendelkezésére csereeszköz, a Bíró a találkozót az ellenfelének ítéli.
M2 Sérülés vagy rosszullét játék közben
A sérült vagy rosszul lett játékos - kivéve ha vérzés esete áll fenn - választhat: vagy folytatja a játékot, vagy feladja a mérkőzést.
Amennyiben a játékos nem akarja feladni a mérkőzést, de időt kér a felépüléshez, feladhatja a szettet és igénybe veheti a szabályos pihenőidőt, amelynek lejárta után folytatnia kell a játékot; vagy feladja a mérkőzést. Csak egyszer lehet szettet feladni.
Ha a rosszul lett játékos bepiszkítja pályát - azt használhatatlanná téve - a Bíró a játszmát az ellenfélnek ítéli, függetlenül attól hogy a játékos kész a további játékra vagy sem. (lásd 17. pont. Általános viselkedési szabályok). A Bírónak a pálya állapotára vonatkozó ítélete végleges és megfellebbezhetetlen.
Ha a sérülés láthatóan vérveszteséggel jár, a Bíró a játékost a pálya azonnali elhagyására szólítja fel. Amíg látható vérzés tapasztalható, a játékot nem lehet folytatni. Természetesen időt lehet biztosítani a kezelésre, és ha a felépülés után a játékos folytatni óhajtja a mérkőzést, a Bíró a szabályzatnak a vérzéssel járó sérülésre vonatkozó pontját alkalmazza. A Bíró, mielőtt a játék folytatásának feltételeit ismerteti, meg kell győződnie, vajon a játékos óhajtja-e folytatni a mérkőzést.
M3 Időhúzás
Időhúzás esete forog fenn, amikor a játékos sportszerűtlen eszközzel próbál előnyhöz, pihenéshez jutni. Ebbe a kategóriába tartozik a Bíróval való szükségtelenül hosszú eszmecsere, az adogatáshoz vagy annak fogadásához való elnyújtott felkészülés (7.7.pont). A bíró a vétő játékost minél hamarabb a 17 pontban alkalmazható büntetésekkel sújtsa.
Adogatás előtti szükségtelenül hosszú labdapattogtatás időhúzásnak tekintendő, az adogató azonban ezért nem veszti el az adogatáshoz való jogát.
A szettek közötti 90 másodperces szabályos pihenőidő alatt elvégzett Bírói felszólítás ("15 másodperc") a játékosoknak szól, hogy térjenek vissza a játéktérre. Amennyiben a játékos nem jelenik meg a pályán a pihenőidő leteltével ("idő" felhívásra), sportszerűtlen előnyre tesz szert és a 17 pont szerint büntetendő.
M4 Játéktérre leesett tárgyak
A Szabályzat 7.8 pontja egyértelműen kimondja, hogy a játék azonnal megáll, amint idegen tárgy esik (vagy dobják) a játéktérre. A játékot akár a játékvezető "Állj" bemondása vagy bármelyik játékos megállása és fellebbezés állítja meg. A játék megállásának elsőrendű oka a sérülések megakadályozása, mert egy nagyobb méretű, vagy pl. síkos tárgyon a játékos elcsúszhat, eleshet. Természetesen egy elhanyagolhatóan kicsi és könnyű tárgy padlóra hullása miatt - melyet észre sem vettek - nem kell megszakítani a játékot.
A játékosok felelősek azért, hogy saját szerelésüket ne ejtsék el a pályán. Általános szabály, ha egy játékos valamit elejt, elveszti a labdamenetet, kivéve, ha az elejtést összeütközés, fizikai kontaktus előzte meg. (Ebben az esetben természetesen a zavarásra vonatkozó 12. sz. pont alkalmazandó, nem pedig a leejtésre vonatkozó szabály - azaz let vagy stroke ítélendő, a helyzettől függően).
Ha a játékos elejti az ütőjét, általában nem áll meg a labdamenet. Természetesen a játékos igen előnytelen helyzetbe jut, mert mielőtt a labdát megjátszaná, fel kell szednie az ütőjét, ha nem akarja elveszteni a labdamenetet.
Szándékos elejtés, vagy pl. az ütő földhöz csapása természetesen a 17. pontban leírt - általános viselkedési szabályok - szankciókat vonja maga után.
M5 A játékost eltalálja a labda
Ha az ütésen levő játékost eltalálja a labda, minden esetben a Bírónak kell ítéletet mondania, a Jegyző csak a Bíró ítélete után ismétli meg a bemondást.
Ha az ütésen levő játékost a főfalról visszapattanó labda találja el (és nem volt zavarás) a játékos elveszti a labdamenetet, kivéve, ha a második kísérlet esete áll fenn (10. sz. pont). A "kísérlet" meghatározása nyilvánvalóvá teszi, hogy félrevezető ütőmozdulat vagy a bemozdulás második kísérletnek fogandó fel. Azonban abban az esetben, ha a játékos csak előkészületet tesz a labda megjátszására (felemeli az ütőjét) de nem mozdítja azt a labda irányába, nem beszélünk megütési kísérletről.
A 9. és 10.sz. pontban leírtuk azokat az eseteket, amikor a labda nem ütésen levő játékost talál el, vagyis amikor a labda a főfal felé száll.
Ha a labda - zavarás nélkül - találja el az ütésen levő játékost, a játékos elveszti a labdamenetet és a Jegyző "Rossz (ütés)" bekiáltással állítja meg a játékot, mert a labda nem volt szabályosan megjátszva. Ebben az esetben a Bírónak nem kell közbeavatkoznia.
Mindazonáltal, ha bármely játékost a labda úgy találja el, hogy zavarás forog fenn, a Bíró a 12. pontban leírtakat alkalmazza.
M6 Előkészület a labda megjátszására
Az az eset, amikor a játékos előkészül, hogy a labdát az egyik oldalon (pl. tenyeres) játssza meg, majd az ütőt a teste előtt átemelve végül is a másik oldalon való megjátszás (fonák) mellett dönt - vagy fordítva - nem tekinthető fordulásnak vagy második kísérletnek. Ha ebben az esetben zavarás történik, a Szabályzat 12. pontja alkalmazandó.
Ez az eset gyakran előfordul, amikor a labda a főfal és az oldalfal találkozásából a pálya közepe felé pattan.
M7 Maximális erőfeszítés a labda megjátszására
A játékos a labda megjátszása után minden tőle telhetőt meg kell, tegyen, hogy a labda útjából távozzon. Ezt úgy kell megtennie, hogy az ütésre következő játékost a labdához való közvetlen útjában ne akadályozza, kivéve, ha az ütő játékos olyan gyorsan érkezett meg, hogy a távozást lehetetlenné teszi, annak útjában van.
Emellett azonban ugyanolyan fontos, hogy az ütésre jogosult játékos (striker) minden tőle telhetőt megtegyen, hogy elérje a labdát és azt megjátssza. Amennyiben az ütésre jogosult játékos nem tesz meg minden tőle telhetőt a labda eléréséért, ez a tény jelentős szerepet játszik a Bíró ítéletében a tekintetben, hogy a játékos elérhette volna a labdát és azt szabályosan meg tudta volna játszani.
A Bíró dönti el, vajon a játékos mennyiben teljesítette a minden lehetséges erőfeszítés elvét. A játékosok figyelmét itt fel kell hívni arra tényre, hogy ez a szabály nem ad lehetőséget az ellenfél szükségtelen fizikai elmozdítására, lökdösésére és ilyen esetekben a 12.és 17. pontok alkalmazandók.
A Bíró mindezek ellenére ne utasítsa vissza a fellebbezést (let kérését) olyan esetekben, amikor a játékos minden erőfeszítést megtett (bár nem került kifejezett fizikai érintkezésbe ellenfelével) hogy elérje a labdát, és azt megjátssza és demonstrálta, hogy elérte volna a labdát, ha ellenfele nem lett volna útban.
M9 A fellebezés (let kérése)
Zavarás esetében a játékos minden esetben "Kérem .. (let please).." szavakkal fordul a Bíróhoz.
Bizonyos esetekben, pl. amikor a kommunikáció a játékosok és a Bíró között nehézkes, a fellebbezést kézfelemeléssel vagy az ütő felemelésével is meg lehet tenni.
Ilyen esetekben a Bírónak kötelessége meggyőződni arról, hogy valóban let-et kértek (a labdamenetet nem adta fel a játékos), ha kell, kérdezze meg a játékost.
M10 Korai fellebbezés
Ha a játékos korán fellebbez zavarás miatt és az ellenfél adogatása vagy labdája, amelyet a fellebbezés előtt játszott meg, nem szabályos (lent van vagy kimegy), a Bíró figyelmen kívül hagyja a fellebbezést és a labdamenetet - vagy az adogatást - a játékosnak ítéli.
M11 A játékos önmaga által idézett zavarása
A játékos joga, hogy egyenes vonalban bármikor a labdához jusson és a labdát megjátszva ezt a jogot az ellenfelének biztosítsa.
Bizonyos esetekben azonban előfordul, hogy az ellenfél semminemű zavarást nem okozott (azaz minden kétséget kizáróan a labda egyenes vonalú, direkt megközelítését a játékosnak biztosította), de a játékos indirekt, nem az egyenesen a labdához vezető utat választotta, amely útban az ellenfél zavarta. A játékos fellebbez azon az alapon, hogy ellenfele a labdához való megközelítésben gátolta.
Kielégítő oka azonban nincs, miért választotta az utóbbi utat. Lényegében "saját maga okozta a zavarást", mert a zavarás különben nem jött volna létre, így ebben az esetben a fellebbezésnek helye nincs. A kérdés, hogy a labdát meg tudta volna játszani vagy sem, fel sem merül; a játékos kötelessége a labdához kerülve azt játékban tartani.
A fenti eset nem tévesztendő össze azzal a két esettel, amikor a játékosnak az előnytelen helyzetéből való kilábalás folyamán a közvetlen útvonal nincs biztosítva. Az első esetben a játékos "rossz lábán áll", azaz feltételezi, hogy ellenfele a labdát bizonyos irányba fogja ütni és arra mozdul, de felismerve tévedését irányt változtatva az ellenfelét az útjában találja. Ebben az esetben fellebbezésének csak akkor kell helyt adni, ha bebizonyosodott, hogy a labdát kellően meg tudta volna játszani, sőt, amennyiben a játékos nyerő labda megjátszásában volt gátolva, a labdamenetet neki kell ítélni.
A második esetben a játékos a labdát gyengén megjátszva ellenfelét előnyös helyzetbe hozza. Ilyenkor, ha egyenes vonalú, a labdához vezető útjában ellenfele zavarja, de sikerül demonstrálnia, és ez nyilvánvaló a Bírónak is, hogy a labdát meg tudta volna játszani, a fellebbezésének helyt kell adni.
M12 Szükségtelen testi érintkezés
A szükségtelen testi érintkezés veszélyes, és a játék színvonalának csökkenéséhez vezet. Nyilvánvaló estekben a Bíró a játékot leállítja és a megfelelő büntetést alkalmazza. A Bíró különös tekintettel legyen figyelemmel azokra az esetekre, amikor a játékos az ellenfelét ellöki, félrenyomja a labdához való jutása érdekében. Amennyiben ez az akciója a labdamenet kimenetelére nincs befolyással, a Bíró ne állítsa le a játékot, csak a labdamenet végén figyelmeztesse a vétkes játékost.
M13 Fellebbezés előre látható sérülés miatt
Amikor nyilvánvalóan nem történt zavarás és fellebbezés miatt a játék leállt, a Bíró ítélete "nincs let" (no let). Kivételt képez az az eset, amikor ugyan zavarás a 12.2. pont szerint nem történt, de alapos ok volt előre látható sérülés miatt megállni, a Bíró a 13.1.2. pont szerint let-et ítélhet.
M14 Tönkrement labda
Amikor a fogadó fellebbez mielőtt az adogatást fogadná, a Bíró dönt, hogy az előző labdamenetet újrajátsszák vagy újrajátszassa azt a labdamenetet, amelyben a labda tönkrement.
Ez a szabály akkor is alkalmazandó, amikor az adogatás nem volt szabályos.
M15 A játékos saját maga okozta sérülése
Abban az esetben, ha a játékos saját maga okozta a sérülést, azaz az ellenfél nem játszott közre a sérülésben, vagy ahogy a szabályzat 16 pontjának C magyarázatában áll, a Bíró a 16.2. pont szerinti felépülési időt adja a játékosnak a következő feltételek mellett:
A Bírónak meg kell bizonyosodnia, hogy valóban sérülés történt. A sérülést okozhatja pl. a fejet vagy az arcot ért ütés, ha a játékos a falnak vagy a padlónak ütközik, vagy ha a játékos izom- vagy izületsérülést szenved, túl hirtelen mozdulat miatt.
vagy
2. Bármilyen, látható vérzéssel járó sérülés vagy rosszullét.
Ha a Bíró nincs meggyőződve arról, hogy valóban sérülés történt és a játékos csupán ki van merülve és pihenni kíván, a felépülésre nem szabad időt adni (kivéve, ha a játékos feladja a szettet, mert ebben az esetben a 90 másodperc szabályos pihenőidőt felépülésre szánhatja). Ebbe a sérülési kategóriába tartoznak: izomgörcs, akár gyomor vagy végtagi izomról van szó, hányinger, vagy annak érzete, valamint asztmás légszomj.
Amennyiben látható vérzés áll fenn, a Szabályzat 16.5. pontja alkalmazandó. Ha a játékosnak a Bíró által adott idő nem elégséges a vérzés elállítására, feladhatja a szettet, és igénybe veheti a szabályos 90 másodperces pihenőidőt, vagy feladhatja a mérkőzést.
Ha a sérülés következtében a játékos ruházata véres lett, a játékosnak kötelessége ruhát váltani mielőtt a játékot folytatja.
A Bíró "Idő" hívására a sérült játékos köteles a játéktéren megjelenni és megkezdeni a játékot, vagy - amennyiben a vérzést nem sikerült elállítania - újabb időt kell kérnie a felépülésre. Ha a játékos az "Idő" bekiáltásra nem áll játékra készen, a Bíró a mérkőzést az ellenfélnek ítéli.
Bármilyen, a játék folytatására vonatkozó elhatározást a játékosnak kell megtennie. A Bíró szerepe: megállapítani a sérülést, meghatározni és figyelemmel kísérni a felépülésre adott időt és az idő elteltével a megfelelő bírói határozatot meghozni.
M16. Tanácsadás a játékosoknak, a nézők viselkedése
A játékosokat tanáccsal ellátni csak a szabályos pihenőidőben szabad. Rövid, drukkolás jellegű megjegyzések a labdamenetek között nem tekinthetők tanácsadásnak, ha nem befolyásolják a játék folytonosságát. A Bíró joga annak megállapítása, hogy a játék alatti bekiabálások mikor tekinthetők szabályellenes tanácsadásnak vagy megengedett drukkolásnak.
Kommunikációs segédeszközök használata tilos.
A játék közbeni tanácsadást a Bíró a 17. pontban foglalt szankciókkal büntetheti.
Ha a közönség, hivatalos közegek, a menedzser vagy az edző viselkedését a Bíró zavarónak találja, felfüggesztheti a játékot, amíg a zavarás okát meg nem szüntetik. Szükség esetén a zavarást okozó személyt ki lehet vezettetni a pálya mellől.
M17. Büntetési fokozatok
A 17. pontban foglaltak szerint a Bíró az alábbi büntetéseket alkalmazhatja:
Figyelmeztetés
Labdamenet odaítélése (stroke)
Szett odaítélése
Mérkőzés odaítélése
A fenti büntetések az alábbiak szerint alkalmazandók:
A Bíró által első alkalommal használt büntetési fokozat egy bizonyos vétek esetében a fentiek bármelyike lehet (figyelmeztetés, labdamenet, szett vagy mérkőzés odaítélése), a vétek súlyosságától függően. Ugyanerre a vétekre a továbbiakban alacsonyabb szintű büntetést nem lehet kiszabni, tehát egy bizonyos vétek esetén több alkalommal is lehet labdamenet ítélni, de figyelmeztetésben részesíteni a játékost már nem lehet. A Bíró a további büntetéseket a vétek súlyosságnak megítélésével méri ki.
A büntetés a következő kifejezéssel adható:
Magatartásbeli figyelmeztetésben részesítem .... (játékos neve) .... (vétek megnevezése)
Sportszerűtlen magatartás ..... (vétek megnevezése) .... (játékos neve) részéről, a labdamenetet ítélek .... (játékos neve).
Sportszerűtlen magatartás ..... (vétek megnevezése) .... (játékos neve) részéről, a szettet .... (játékos neve) ítélem.
Sportszerűtlen magatartás ..... (vétek megnevezése) .... (játékos neve) részéről, a mérkőzést .... (játékos neve) ítélem.
A Jegyző a Bírónak csak azt az ítéletét ismétli, mely a mérkőzés eredményét (pontozás) befolyásolja.
M18. Egyedüli játékvezető
Előfordul, hogy csak egy személy áll rendelkezésre a játék levezetéséhez. Ilyen esetben a játékvezető a jegyző szerepében vezet, csak fellebbezéskor viselkedik bíróként.
Ilyen esetekben az illető személynek tudatában kell lenni, hogy a jegyző szerepében vezeti a játékot, bíróként csak fellebbezésre reagál a 12.pontnak megfelelően A zavarás elbírálása tehát nem jelenthet problémát.
Természetesen ilyen esetekben a játékosoknak is megfelelően kell viselkedni, pl.: ha a Jegyző bekiáltására fellebbeznek, nem várhatják el, hogy ugyanaz a személy felül fogja bírálni a saját, korábbi meglátását.
M19. A jegyző bejelentései
Szabálytalan adogatás vagy a labda szabálytalan megjátszása esetén a jegyző kötelessége a labdamenet megállítása.
Olyan esetekben, amikor nyilvánvaló hiba miatt mindkét játékos már amúgy is megszakította a labdamenetet, vagyis leállt a jegyző bekiáltása nélkül, a jegyzőnek nem szükséges a hibát bejelentenie.
M20. A jegyző szabály szerinti megjegyzései
A megjegyzések sorrendje:
1. Bármi, ami az eredményt befolyásolja.
2. Az eredmény (az adogató eredménye először)
3. Magyarázat az eredményt illetően.
Példák:
"Lent, csere, 4-3"
"Lent, 8-8, 9-ig, szettlabda"
"Kinn, 8-8, 10-ig"
"Igen,let, 3-4"
"Nincs let, csere, 5-7"
"8-2, meccslabda"
"Lábhiba, szervacsere, 0-0"
"Hiba (az adogató fellebbez, Bíró bizonytalan) let, 8-3 szettlabda"
A mérkőzés kezdetekor:
"X adogat, Z fogadja, három nyert szett, 0-0"
A mérkőzés végén:
"9-7, szett XY-nak. egy nullára XY vezet"
"10-9, szett XY-nak. Kettő nullára XY vezet"
'9-3, szett Z-nek, 2:1-re XY vezet"
"9-4, szett Z-nek, a mérkőzés állása 2:2"
"10-8, a mérkőzést XY nyerte, a végeredmény 9-7, 10-9, 3-9, 4-9, 10-8"
A közbeeső szettek kezdetekor:
"2:1 XY-nak, Z adogat, 0-0"
"A mérkőzés állása kettő - kettő, XY adogat, 0-0".
M21. A játékosok megszólítása
Ajánlatos, hogy a Bíró a mérkőzés folyamán a játékosokat lehetőleg családi nevükön szólítsa, még akkor is, ha különben keresztnéven szólítja őket. Ennek célja, hogy a Bíró a megszólítással a pártosságnak meg távoli lehetőségét is kizárja.
M22. A Bíró által adott magyarázatok
Általában a Bíró az ítélet meghozatalakor csak az ítéletet jelenti be, magyarázatot ahhoz nem fűz. Gyakran azonban kívánatos, hogy a Bíró az ítéletet a játékosoknak, különösen vitás helyzetekben, részletezze. Az ítélet megokolása, magyarázata azonban tömör és lényegre mutató legyen.
Fontos, hogy a Bíró a magyarázatában csak a szabályzatban meghatározott terminológiát, kifejezéseket alkalmazza.
2.1. FÜGGELÉK
A szabályzatban használt kifejezések meghatározása.
Fellebbezés A játékos a bíróhoz fellebbezés formájában fordul akár a pályán, akár a pályán kívüli vitás kérdések megoldása miatt. A "fellebbezés" a szabályzatban kétféle vonatkozásban fordul elő:
1. A játékos a bíróhoz fordul, hogy a jegyző ítéletét felülbírálja,
2. A játékos a bírótól "let"-et kér, amellyel "let" vagy "stroke" odaítélést kéri.
A fellebbezés megfelelő formája: "kérem!" vagy "let please".
Kísérlet A bíró dönti el, vajon kísérlet történt-e a labda megjátszására. A kísérlet megtörtént, amennyiben a bíró véleménye szerint a játékos az előkészületi pozícióból ütőjét a labda irányába mozdítja acélból, hogy azt visszaüsse. A kísérlet tényét a Bíró dönti el.
Tin (lemez) vonal A lemezvonal a főfal legalsó felfestése, amely alatt a lemez helyezkedik el, a pálya teljes szélességében.
Adogató box A két, kis négyzet alakú terület a pályán, amelyből az adogatást kell elvégezni.
Megfelelő ütés A labda megfelelő megütése, amely a kézben tartott ütővel, egyszeri megütéssel (nem hosszabb ideig tartó érintkezéssel) történik.
Játszma, szett A mérkőzés vagy találkozó része, amely az adogatással kezdődik és 9 vagy 10 pont elérése után ér véget.
Játszmalabda A szett eredményének olyan állása, amikor az adogatónak csak erre a pontra van szüksége a szett megnyeréséhez. (A jegyző által használt kifejezés)
Félpálya-vonal Az oldalfalakkal párhuzamos, a pálya felezővonalán húzódó vonal, amely a rövid vonal és a hátsó fal között húzódik és a rövid vonalat az un. "T" pontban érinti.
Félidő A bemelegítési idő fele (Bírói kijelentés)
Adogató Az adogató mindaddig adogató marad, míg fogadó nem válik belőle.
Szervacsere Az adogató személyének változása. (Jegyző által használt kifejezés "csere", amely a szervacsere feltételeinek létrejöttekor használandó).
Let Félbeszakított labdamenet. Pontot egyik játékos sem ér el, és az adogató újra adogat, ugyanarról az oldalról
Mérkőzés A találkozó két játékos között, amely a bemelegítéssel kezdődik és az utolsó labdamenettel végződik, amikor mindkét játékos elhagyja a pályát. (figyelembe véve a tönkrement labdára vonatkozó szabályt).
Mérkőzéslabda Az eredmény állása akkor, amikor az adogatónak csak erre a pontra van szüksége a találkozó megnyeréséhez. (Jegyző kifejezése).
Kinn Ez a kifejezés használandó minden olyan esetre, amikor a labda 1) a határvonalat, az azon kívül eső falrészt, a plafont vagy annak szerkezeti részét érinti, 2) ha a tetőszerkezet részei között (pl. lámpák, kereszttartók) halad el 3) valamint az első két pontot is beleértve, a labda - nyitott pálya esetében, elhagyja az pályateret anélkül hogy a falat érintette volna. ( "Kinn" a jegyző által használatos kifejezés).
Határvonal Az a folyamatos vonal, amely a főfalon, a hátsó falon és az oldalfalakon a játékteret felülről behatárolja.
Megjegyzés: Amennyiben a pálya felépítése olyan, hogy a falak maguk képzik a határvonalat (pl. a hátfal üvegből van) és határvonal felfestése nem lehetséges, vagy nem praktikus és a labda a vízszintes felületet érintve pattan vissza a játéktérre, az ilyen labda kinnlevőnek tekintendő. Az ilyen esetekben adódó bizonytalanság miatt a pattanás szögének megfigyelése alapján a jegyző dönti el mi történt, döntése megfellebbezhető.
Pont Az eredmény egysége. Minden alkalommal, mikor az adogató labdamenetet nyer, egy pont adandó az eredményéhez.
Negyedpálya A pálya hátsó felének az része, amelyet a félpálya vonal (a rövid vonal és a hátsó fal között) oszt ketté.
Labdamenet A helyesen megjátszott labdák összessége, amely az adogatással kezdődik és a labda játékban létének megszűnésével fejeződik be.
Elfogadható ütéselőkészítés játékosnak az a mozdulata, amellyel - az ütőt a - testétől eltávolítva - a labda megjátszására felkészül. Elfogadható az előkészület akkor, ha nem túlzott. Túlzottnak nevezhető az előkészület akkor, ha a játékos karja nyújtott és az ütőt a kinyújtott karral vízszintesen lendíti. Ilyen esetekben a bíró döntése végleges.
Elfogadható ütőkivezetés A játékosnak az ütés utáni ütőkivezetése. Ismét, az ütőkivezetés elfogadható, ha nem túlzott. Túlzottnak tekintendő az egyenes karral és annak vízszintes folytatásában levő ütővel végrehajtott kivezetés, különösen akkor, ha a kivezetés kitartott, azaz a pillanatnyi szükségszerűségnél tovább tart. Túlzott a kivezetés akkor is, ha a kinyújtott kar szélesebb szöget ír le mint amit a megütött labda íve megkíván, még akkor is, ha az ütőt a játékos különben függőleges helyzetben tartja. Ismét, a bíró dönti el mi elfogadható és döntése végleges.
Adogatás A játékos a labdát a labdamenet megkezdésekor az adogatással hozza játékba.
Adogatóvonal A főfalon, a fal teljes szélességében húzódó vonal. Az adogatás nem megfelelő, ha a labda ezt a vonalat érinti vagy ez alá a vonal alá pattan.
Rövid vonal A padlón, a pálya teljes szélességében húzódó vonal. Az adogatás nem megfelelő, ha a labda ezt a vonalat érinti vagy a vonal és a főfal között éri el a padlót.
Szabvány A Squash Világszövetségnek a labdára, az ütőre és a pályára vonatkozó előírásai.
Ütésre váró játékos Az a játékos, aki a labda megjátszására éppen jogosult attól a pillanattól kezdve, amikor a labda a főfaltól elpattan egészen addig a pillanatig, amíg ismét érintkezésbe kerül a főfallal.
Stroke a játékos által megnyert labdamenet, amelyhez bírói ítélettel jut a játékos, aminek eredménye vagy pont (adogató esetében) vagy szervacsere.
Tin (Lemez) A főfalnak az alsó vonal és a padlószint közötti része, amelyet olyan anyagból kell készíteni, hogy rápattanó labda hangja jellegzetes legyen.
Döntnök A főbíró széleskörű joggal felruházott személy, aki a versenyen felmerülő összes szervezési feladatért felelős. ő jelöli ki, vagy cseréli a játékvezetőket.
2.2 Függelék
A jegyző megengedett bejelentései
A szabályok szerint a jegyző csak az alábbi kifejezéseket használhatja:
19. Pont A jegyző kötelessége az alábbi bejelentéseket tenni:
Rossz Az adogatás szabálytalan. (4.4.1., 4.4.6, 4.4.7. és 4.4.8. pontok).
Lábhiba Az adogatáskor helytelen lábhelyzet (4.4.2. pont).
Hiba (ütés) A labda szabályellenes megütése. (Lásd fenn).
Lenn (ütés) Különben szabályosan megjátszott labda a lemezvonalon vagy az alatt éri a főfalat, vagy egyáltalán nem éri el a főfalat. (Lásd fenn).
Kinn A különben szabályosan megjátszott labda labda a határvonalon kivülre repül el. (Lásd fenn).
Csere Az adogató személye változik. (Lásd fenn).
Állj Megállítja a játékot amennyiben azt a Bíró elmulasztotta vagy egyéb bemondásokat érvényteleníteni akar.
2.Pont. A jegyző az eredményre vonatkozó bejelentései:
4-3 Példa az eredményre. Először mindig az adogató eredményét kell bejelenteni, jelen példában az adogató éppen 4:3-ra vezet. Ha az eredmény egyenlő, azt is be kell jelenteni:
9-ig Annak bejelentése, hogy 8:8 állás esetén csak egy Set One pont szükséges a szett megnyeréséhez. (egy szetten belül csak egyszer szükséges bejelenteni).
10-ig Annak bejelentése, hogy 8:8 állás esetén a szett Set Two megnyeréséhez 2 pont szükséges.
Játszmalabda Annak bejelentése, hogy a következő pont a szett megnyerését jelenti. Minden alkalommal be kell jelenteni.
Mérkőzéslabda Annak bejelentése, hogy a következő pont a mérkőzés megnyerését jelenti. Minden alkalommal be kell jelenteni.
18.Pont A jegyző további bejelentései, amelyekkel megismétli a bíró döntését.
Igen, let Ha a bíró a labdamenet megismétlését (let) ítéli, a jegyző az ítéletet visszhangozza.
Stroke XY-nak A bíró ítéletének ismétlése.
Nincs let A bíró ítéletének ismétlése.
2.3 Függelék
A bíró bejelentései
Állj A játék megállítása
Idő A szabályokban előírt várakozási vagy pihenőidő lejárt
Félidő A bemelegítési idő első fele lejárt
Igen, let A játékos fellebbezésére let-et ad
Nincs let A játékos fellebbezésének nem ad helyet
Stroke X-nek A játékosnak előnyt ítél X-nek
15 másodperc A szettek közbeni pihenőidőből 15 másodperc van hátra.
Let Olyan esetben használandó, amikor az Igen,let nem helyénvaló (pl. nem volt fellebbezés). A bíró a döntéshez magyarázatot fűzhet.
Büntető figyelmeztetés A játékos figyelmeztetése sportszerűtlen viselkedésért, a 17. sz. szerint: Figyelmeztetés.
Büntető labdamenet: Labdamenet, illetve büntetőpont ítélése a játékos helytelen viselkedésért a 17. pont szerint: Stroke.
Büntető játszma: Szett megítélése a játékos ellen helytelen viselkedésért a 17.pont szerint: Játszma.
Büntető mérkőzés: Mérkőzés megítélése a játékos ellen helytelen viselkedés: viselkedésért a 17.pont szerint: Mérkőzés.
3 Függelék
Kisérleti mérkőzésvezetői rendszer
A WSF egy kísérleti mérkőzésvezetői rendszer értékelésén fáradozik, mely a 18., 19. és 2. pontokban leirt, jelenlegi Biró/Jegyző rendszert váltaná fel.
A kiértékelés az 1997-es szabályok érvényességi ideje alatt folyik.
Ez a rendszer mint Két Bíró rendszer ismert, itt csak röviden ismertetjük.
A Két Biró rendszerben is csak két mérkőzésvezető van, az egyik a Bíró, a másik a Fellebbezési Bíró.
A Bíró ebben a rendszerben átveszi a hagyományos Jegyző és Bíró szerepét. A Fellebbezési Bíró nem vesz részt a mérkőzés közvetlen irányításában, csak ha az egyik játékos fellebbez. Bármelyik játékos a Fellebbezési Bíróhoz fordulhat, akinek a határozata végleges és megfellebbezhetetlen.
Minden elsődleges fellebbezést (ha a labda eltalálja a játékost, adogatásra és visszaadásra vonatkozó let-ek) az Bíró dönt el, - azonban minden, a Bíró döntése elleni fellebbezés a Fellebbező Bíró hatásköre, mert a Bíró már meghozta a saját ítéletét.
4. Függelék
Amerikai pontozás
Az általános pontszámlálási rendszert a Szabályzat 2.sz. pontja írja le. A 3. pontban leírt szabályok érvényesek az egyéni fallabda versenyek pontjainak számlálására.
A következő eredményszámlálási módozatok használhatók:
1. Az eredmény
A mérkőzés három nyert szettből áll, amelyek tizenöt pont eléréséig tartanak.
A szettet 15 pont eléréséig játsszák, az a játékos nyer, amelyik elsőnek éri el a 15 pontot. Amennyiben a szett állása 14-14, a fogadó az adogatás előtt választhat, hogy 15 pontig (15-ig / Set One) vagy 17 pontig (17-ig / Set Three) folytatja a játékot. Az a játékos nyer, amely a választásnak megfelelő pontszámot hamarabb éri el. A fogadónak a választását a jegyzővel, a bíróval és az ellenféllel tisztán és érthetően tudatnia.
A Jegyző a játék folytatása előtt fennhangon bejelenti, "15-ig / Set One" vagy "17-ig" / "Set Three".
A Jegyző "Szettlabda" bejelentéssel jelzi, ha bármelyik játékosnak már csak 1 pont kell a szetthez. A "Meccslabda" bejelentés akkor hangzik el, ha bármelyik játékosnak már csak egy pont kell a mérkőzés megnyeréséhez. A "Meccslabda, Szettlabda" kijelentés akkor hangzik el, ha az egyik játékosnak egy pont kell a mérkőzés, az ellenfelének pedig egy pont a szett megnyeréséhez.
3. Pontok
A pontokat mindkét fél részére számolják. Ha az adogató nyer egy labdamenetet, pontot nyer és folytatja az adogatást. Ha a fogadó nyeri a labdamenetet, pontot nyer és átveszi az adogatást.
4. Adogatás
Az első adogatást az ütő megpörgetésével nyerik a játékosok.
5. Függelék
WFS időről időre megkívánja, illetve felhatalmazza a tagjait hogy kísérleti szabályokat vezessenek be.
Ilyen esetekben a találkozók szervezői a változásokat kötelesek minden versenyzővel a jelentkezés időpontjában tudatni.